finsk tango..


jag kollade nyss på en finsk film me mamma. men den va konstig så jag satte mig här istället. mamma verkade ju gilla den iaf, fast de e ju bara för att hon fattar va de säger och för att hon älskar finsk tango, de spelas massa sån musik i filmen.

ah juste, ni kanske int vet att min mamma är finsk. fast svensk också. eller asså hon och hennes föräldrar flyttade hit när hon var ett år. så hon pratar flytande finska och flytande svenska, hon pratar alltså inte som ett mumintroll ;) men jag kan ingen finska, eller bara några ord. mamma lärde aldrig oss, lite synd tkr jag. skulle vara kul att kunna prata. jag är ju ändå halvfinsk.

jag är faktiskt stolt för att jag är halvfinsk. ibland undrar jag varför. jag har ju liksom bara varit i finland tre gånger och jag kan ju ingen finska eller så. men jag har ändå vuxit upp med vissa finska traditioner. vi har självklart en bastu hemma ! och mormor och morfar är ju verkligen finska eller vad man säger. asså de bor i norrahammar, men trots att de har bott här i snart femtio år pratar de fortf. som mumintroll. och de känner sig nog mkt mer finska än svenska, tror jag..

 jag var ganska mkt hos min mormor och morfar när jag var liten. morfar och jag brukade dansa till typisk finsk tango ! om jag har förstått rätt är tangon i Finland ungefär som dansmusiken är i Sverige. och vi åt vissa saker där som var finska. som t ex memma vid påsken och julstjärnor (istället för lussekatter) vid julen. och så fort mormor och morfar bråkade om något så gjorde de det på finska så att vi int skulle förstå..

och jag saknar faktiskt våra somrar i Finland. jag tror att jag har varit där när jag var typ tre år, åtta år och tolv år. vi bodde i mormors gamla barndomshem. det ligger mitt på landet utanför uleåborg i norra finland. vi brukade vara där i typ två veckor. vi badade i havet, gick på typisk finsk marknad och badade bastu varje dag ! de är på nåt sätt häftigt att ha varit på det stället där mormor växte upp och där mamma föddes. hon spenderade även alla sina sommar där när hon var liten.

så ja, jag har lite finsk kultur i mig också ;)

det kanske blev ett lite rörigt inlägg, men nu vet ni lite mer om mig,
pussarfrånhalv"finnen" / Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0